anteckningsbok från en trädgård i Örebro
Hönsguiden > Run Chicken T50

Run Chicken T50. Research, inte recension.

Jag har inte testat den. Jag har en Okköbi Solar själv. Men T50 dyker upp ofta när jag läser om lucköppnare, och det finns i princip ingen svensk information om den. Så jag samlade det jag hittade.

Vad det är

Run Chicken T50 är en automatisk lucköppnare med dörr i aluminium. Styrs via Bluetooth-app. Ljussensor, timer och anti-pinch-funktion inbyggt. Luckan ingår — du behöver inte köpa den separat, vilket annars är vanligt i den här prisklassen.

Köps via Amazon.se. Tillverkaren sitter i Israel.

Specifikationer

MaterialAluminium
Ström4 x AA-batterier
StyrningBluetooth-app (iOS/Android), ljussensor, timer
Anti-pinchJa
Dörr ingårJa
Min. temperatur-20°C
Garanti1 år
Pris (ca)1 299 kr

Det som ser bra ut

Baserat på specifikationer och internationella recensioner:

Det som oroar mig

Jämfört med ChickenGuard och Omlet

Run Chicken T50 ChickenGuard ASTi Omlet
MaterialAluminiumPlast/kompositStål
Dörr ingårJaNej (separat)Ja (med Eglu)
AppBluetoothNejWiFi
Anti-pinchJaJaJa
Garanti1 år3 år2 år
Pris (ca)1 299 kr1 400-2 100 kr + dörrIngår i Eglu-paket

T50 ger mest hårdvara per krona — aluminium och dörr till lägre pris. ChickenGuard vinner på garanti och mer beprövad närvaro i Sverige. Omlet är bäst om du redan har ett Eglu-hönshus, men lucköppnaren säljs inte separat.

Installation

Monteras med fyra skruvar på en plan yta, utsidan av hönshuset ovanför öppningen. Några saker som nämns i recensionerna:

Batteritid

Tillverkaren uppger 6-12 månader på fyra AA-batterier. På vintern kan batteritiden bli kortare. Tips jag har läst: byt till litium-AA om du vill maximera livslängden i kyla.

Det jag inte vet

Hur den faktiskt känns att använda. Hur appen fungerar i praktiken. Om Bluetooth-räckvidden verkligen är 10 meter genom en husvägg. Om aluminiumluckan låter när den stänger. Jag har bara läst om den.

Hade jag inte redan haft en Okköbi hade jag nog testat T50 — priset är rätt och aluminium tilltalar mig. Men 1 års garanti gör mig tveksam.

Se Run Chicken T50 på Amazon.se (affiliatelänk — kostar dig inget extra)

Vill du jämföra fler modeller? Fullständig jämförelse av lucköppnare.

Har du en T50? Skriv och berätta hur den funkar.