Jag har inte testat den. Jag har en Okköbi Solar själv. Men T50 dyker upp ofta när jag läser om lucköppnare, och det finns i princip ingen svensk information om den. Så jag samlade det jag hittade.
Run Chicken T50 är en automatisk lucköppnare med dörr i aluminium. Styrs via Bluetooth-app. Ljussensor, timer och anti-pinch-funktion inbyggt. Luckan ingår — du behöver inte köpa den separat, vilket annars är vanligt i den här prisklassen.
Köps via Amazon.se. Tillverkaren sitter i Israel.
| Material | Aluminium |
| Ström | 4 x AA-batterier |
| Styrning | Bluetooth-app (iOS/Android), ljussensor, timer |
| Anti-pinch | Ja |
| Dörr ingår | Ja |
| Min. temperatur | -20°C |
| Garanti | 1 år |
| Pris (ca) | 1 299 kr |
Baserat på specifikationer och internationella recensioner:
| Run Chicken T50 | ChickenGuard ASTi | Omlet | |
|---|---|---|---|
| Material | Aluminium | Plast/komposit | Stål |
| Dörr ingår | Ja | Nej (separat) | Ja (med Eglu) |
| App | Bluetooth | Nej | WiFi |
| Anti-pinch | Ja | Ja | Ja |
| Garanti | 1 år | 3 år | 2 år |
| Pris (ca) | 1 299 kr | 1 400-2 100 kr + dörr | Ingår i Eglu-paket |
T50 ger mest hårdvara per krona — aluminium och dörr till lägre pris. ChickenGuard vinner på garanti och mer beprövad närvaro i Sverige. Omlet är bäst om du redan har ett Eglu-hönshus, men lucköppnaren säljs inte separat.
Monteras med fyra skruvar på en plan yta, utsidan av hönshuset ovanför öppningen. Några saker som nämns i recensionerna:
Tillverkaren uppger 6-12 månader på fyra AA-batterier. På vintern kan batteritiden bli kortare. Tips jag har läst: byt till litium-AA om du vill maximera livslängden i kyla.
Hur den faktiskt känns att använda. Hur appen fungerar i praktiken. Om Bluetooth-räckvidden verkligen är 10 meter genom en husvägg. Om aluminiumluckan låter när den stänger. Jag har bara läst om den.
Hade jag inte redan haft en Okköbi hade jag nog testat T50 — priset är rätt och aluminium tilltalar mig. Men 1 års garanti gör mig tveksam.
Se Run Chicken T50 på Amazon.se (affiliatelänk — kostar dig inget extra)
Vill du jämföra fler modeller? Fullständig jämförelse av lucköppnare.
Har du en T50? Skriv och berätta hur den funkar.